fbpx

Hogyan kommunikálj a megbízókkal?

Elértél egy új szakaszt a professzionális életedben: szabadúszóvá váltál! Akár van előzetes tapasztalatod (mondjuk 5 év munkavállalói lét után léptél a csatamezőre), akár teljesen zöldfülű vagy érdemes megfogadnod egy pár tanácsot a kommunikációt illetően. Hiszen itt már nagyobb a tét – akár egy rossz mondattal elveszíthetsz fontos ügyfeleket!

5 nagyon fontos dolog van, amit észben kell tartanod, mondhatjuk, hogy ezek a szabadúszó-megbízó kommunikáció 5 pillérei. Ezek pedig:

1. Transzparencia

A kommunikáció alappillére. Mindent el kell mondanod az ügyfélnek. Legyen szó jóról, rosszról, nem hallgathatod el előtte – elvégre az ő termékéről, márkájáról, vállalkozásáról van szó! Ha valami hiba csúszott a gépezetbe, vagy ha nem leszel képes befejezni a projektet időben, egyből el kell mondanod neki, ugyanis minél hamarabb felszínre kerül a baki, annál hamarabb megoldható lesz. De ez ugyanúgy elvárható a másik oldalról is. Kérd meg ügyfeledet, hogy ő is adjon visszajelzést és mondja el, ha problémája van.

2. Empátia

Ez a tulajdonság nagyon nagy hasznodra lehet az élet minden területén, a beleérző képesség segít megérteni az emberi viselkedés széles spektrumát. De ne csak elképzeld, hogy milyen lehet az adott ember, mert – hacsak nem vagy mentalista – nem biztos, hogy valós képet fogsz kapni róla. Kérdezz, figyelj és hallgass! Már érdemes az együttműködés elején tisztázni az elvárásokat, hogy elkerüljétek a későbbi kellemetlenségeket.

Szabadúszóként egy hasznos trükk lehet, ha úgy gondolsz magadra, mint a cég egyik munkatársára, ahova éppen bedolgozol. Így jobban a szívügyeddé válik majd a projekt kimenetele is.

Hogyan kommunikálj a megbízókkal a hatékony munkavégzésért

3. Öntudatosság

Ha ismered magadat, a képességeidet, akkor általánosságban könnyebb téged is elviselni. Mindannyian ismerünk olyan embert, aki annak ellenére osztogat magas lóról tanácsokat, hogy láthatóan fogalma sincs a témáról – na, ő az aki a legkevésbé sincs tisztában saját magával, és halálra idegesít mindenkit maga körül. 

Egy szabadúszó-ügyfél együttműködésben is megjelenhet ez. Erre nagyon figyelj: ne szólj bele abba, amiben nincs releváns tapasztalatod, mert nem fogja értékelni az ügyfeled – ugyanis ezt senki sem értékeli. Például ne kritizáld a weboldal design-ját, ha szövegíró vagy, ne adj kéretlen tanácsokat arra vonatkozóan, hogy milyen csapatot toborozzon magának a vállalat vezetője, ha teszem azt a fejlesztői munkán kívül semmilyen tapasztalatod nincs. A legtöbb esetben egy kívülálló nem látja egy-egy munka bonyolultságát.

Szóval, ne fitogtasd a – vélt vagy valós – tudásod, ha tanácsot kérnek adj, de azt is nagy körültekintéssel, és így biztosan sokkal szimpatikusabb leszel mindenki számára.

4. Kontextus 

Fontos, hogyha problémája van az ügyfelednek ne kezdj el védekezni (vagy, ami még rosszabb támadni!), hanem csak szimplán helyezd kontextusba az adott problémát. A negyedévi bevételek az új kampány után nem néznek ki úgy, ahogy mindketten elképzeltétek? Hasonlítsd össze az éves adatokat helyette, és hívd fel a figyelmét arra, hogy hosszútávra terveztek, és egy rövid ideig tartó lefelé ívelés nem jelent különösebben semmit. A legutóbbi blogposzt nem hozta azt az olvasottságot, amit várt? Mutasd meg neki, hogy a többi mennyivel több látogatót hozott a weboldalára, mint amiket nem te írtál.

Ne hagyd, hogy elragadjanak az érzelmeid, gondold végig hideg fejjel, hogy mik okozhatják a látszólagos hanyatlást, miben segítetted eddig az ügyfeled, és merre tart az együttműködésetek.

5. Rugalmasság

Ezt gondolom nem kell túlhangsúlyoznom. A szabadúszó munka aztán rendesen rá tudja szoktatni az embert a flexibilitásra. 

Kommunikáció szempontjából ez azt jelenti, hogy máshogy kell beszélned a különböző típusú emberekkel. Ha az ügyfél barátságosabb hangnemben beszél hozzád és (nagyvonalakban) érdeklődik a magánéletedről is, akkor nyugodtan viszonozd, nem leszel attól kevésbé profi. Viszont, ha valaki szigorúan magáz, és az üzleten kívül nem beszél semmi másról veled, akkor te is tartsd meg a távolságot. Ne erőszakold rá senkire a saját stílusodat, eléggé belegázolhatsz mások lelkivilágába ezzel, és ez kihat az együttműködésetekre is.

Ahhoz, hogy ez tutira jól menjen érdemes egy kis időt rászánnod arra, hogy megismerd az ügyfelet, például mielőtt elkezdtek dolgozni nézz utána a cégnek, tegyél fel pár kérdést róla és a vállalatról/vállalkozásról, egyből látni fogod mennyire kell megtartani a távolságot. Persze ez nem azt jelenti, hogyha a másik fél belemászna az intim zónádba neked engedned kell – légy határozott és jelöld ki a határaidat!

 

Ezeket a szempontokat nemcsak a munkád során, de a magánéletedben is segíthetnek, hogy eredményesebb kapcsolatokat tudj kialakítani. Ezeken felül még a környezetedet is megkérdezheted a kommunikációd milyenségéről, de akár profi kommunikációs szakember segítségét is kikérheted.

 

2021.10.27.