fbpx

Hogyan árazd be magad szabadúszóként?

Sok kreatív szakmában dolgozó tudna mesélni róla milyen válogatott kifogásokkal próbálták elkerülni a fizetést a kliensek, vagy, hogy mennyien úgy gondolják, hogyha egy közösségi oldalon megosztja valaki a munkáját, akkor az szabadon megosztható is az eredeti készítő engedélye és nevének feltüntetése nélkül. 

Ritka az olyan szabadúszó, akinek ne okozna fejtörést (vagy akár szorongást) az árazás kialakítása, de ezen mindenkinek keresztül kell vergődnie, ugyanis elkerülhetetlen, ha az ember szeretne némi bevételt is termelni. Nem mindenkiben buzog altruista vágy, hogy az emberiséget segítse a munkájával, és nem mindenki engedheti meg magának, hogy ingyen dolgozzon.

Miután cikkünkből megtudtad milyen átlagkeresetre számíthathatnak az egyes szegmensekben dolgozók, ezek alapján a saját árazásodat is könnyedén beállíthatod. Csak néhány dologra kell figyelned. Ezek pedig:

1. Ne dolgozz órabérben!

A legtöbb kezdő szabadúszó pedig így kezdi. Nincs ezzel semmi baj, és ha nem akarsz nem is kell ránk hallgatnod, de bármiben lefogadom, hogy te is át fogsz váltani a projekt alapú árazásra előbb-utóbb.

Gondolj csak bele, ahogy egyre több tapasztalatod lesz egyre gyorsabban megoldod a megoldhatatlannak tűnő helyzeteket is.

Még ha viszonylag magas áron is dolgozol, akkor is eljön majd a pillanat, amikor úgy érzed többet ér a munkád. Tegyük fel, hogy egy webdesigner 10000 forintos órabérben dolgozik. Ha megcsinál egy honlapot 3 óra alatt, akkor 30 000 forintot kap a munkája után. Pedig például egy egyoldalas landing page is 70-210 000 forint körül mozog. 

2. Hogyan árazd azokat, akik alacsony költségvetéssel dolgoznak?

Hogy tényleg igazat mond-e az ügyfél vagy sem, azt talán sose tudjuk meg, de többnyire jelzésértékkel szolgál. Azt jelzi: menekülj! A legnagyobb baj ezzel az ügyféllel, hogy végül te fogod megkérdőjelezni a saját szakmai értékedet (“Vajon én nem érek annyit?”), és ez kihatással lehet a későbbi karrieredre is. De ne hagyd magad, állj ki a saját magad által meghatározott ár mellett! Ha végül azt mondják, hogy nem tudnak fizetni, akkor neked kell eldöntened, hogy megéri-e neked ez a kapcsolat annyira, hogy nyomott áron (vagy ingyen) dolgozz nekik.

3. Hasonlítsd magad össze a versenytársakkal, de ne becsüld le magad!

Nyugodtan csekkold le a versenytársakat, hogy teljes képet kapj a piacról. De példaként veheted egy teljes munkaidőben dolgozó, közepes/magas fizetési sávba eső alkalmazott fizetését is.

Ha végül úgy érzed, hogy mindenki körülötted olyan alacsony áron dolgozik, ami neked nem éri meg, akkor is ragaszkodj a saját magad által megállapított árhoz. 

4. Légy magabiztos

A ügyfelek érezni és tisztelni fogják, hogy biztos vagy magadban és ismered a saját értékedet. Persze ez az elején nem könnyű, de nyugodtan használd a “fake it until you make it”-módszert.

Árazd be magad szabadúszóként! (Egy darab egy dolláros fehér háttér előtt)

5. Adj csomagajánlatot

Egy laikus nem tudja, hogy egy nagyobb projekt milyen részfeladatokból áll, és emiatt hajlamosak lehetnek alulértékelni azt. Ezt elkerülendő, ajánlj nekik csomagajánlatot, ahol pontosan részletezed min fogsz dolgozni nekik. Arra is készülj fel, hogy lesz olyan, aki szemezgetni szeretne majd. Azt neked kell eldöntened, hogy mennyire vagy erre nyitott (ergó: mennyire engedi meg a projekt jellege).

6. Kérdezz bele

De azért annyira ne direktbe: “Mennyit hajlandó fizetni?”! Tapogasd ki van-e teteje-alja a költségvetésnek. Aztán persze mérlegeld megéri-e ez neked (azért ne dolgozz csepűért!) és, hogy milyen hosszú közös munkára számítasz (nem akarod magad elkötelezni egy olyan ügyféllel, akitől semmilyen szempontból nem várhatsz jövedelmező együttműködést).

Amint látod, nincsen tökéletes matematikai formula, soha-nem-változó tényezőkkel. Nincsenek kőbe vésett szabályok sem. Kísérletezz, kérdezz pályatársakat, nézz utána, és előbb-utóbb kialakulnak az áraid, amiket aztán szemrebbenés nélkül prezentálsz az ügyfélnek, mert 100%-ig biztos vagy a képességeidben.

 

 

 

2021.08.04.