fbpx
kommunikáció a megbízóval

Hogyan menedzselj egy szabadúszó csapatot?

Ha még a céged nem nőtte ki a babacipőjét, vagy jó okod van a csapatodat a minimumon tartani (mondjuk az anyagiak miatt), akkor egy szabadúszókból álló, távolból dolgozó csapat remek befektetés lehet a számodra. 

Ennek több előnye is van: 

  • Csak az adott projektért kell fizetned.
  • Van lehetőséged egy adott dologra specializálódott szabadúszót foglalkoztass.
  • A felvétel és – esetleg – a kirúgás sokkal kevesebb vesződséggel jár.

Persze, mint mindennek, ennek is vannak hátulütői. Például, ha több projekten dolgozik a szabadúszó, akkor előfordulhat, hogy nem a tiéd lesz a prioritás. De nem lehetetlen megtanulni ezeknek a kezelését sem, és egy jól elvégzett munka kárpótol mindenért.

A tennivalók listája mielőtt felveszel egy szabadúszót

Szedd össze a gondolataidat!

Amikor még csak saját magadat vagy egy kis csapatot irányítasz nincs szükség arra, hogy minden egyes projekt elején elgondolkodj azon, hogy mit miért és hogyan csinálsz. De ahogy növekszik a céged el kell kezdened leírnod a ‘miért’-eket és a ‘hogyan’-okat, ahhoz, hogy mások is megérthessék a gondolatmenetedet. Ide tartozik a cég hitvallása, valamint a munka- és üzletfolyamatok is. 

Amikor eszedbe jut, ülj le és írd le (papírra vagy egy Google doksiba), amit fontosnak tartasz. Meglátod szépen lassan össze fog gyűlni egy mappa, amit aztán odaadhatsz az újonnan érkezőknek.

Jól gondold meg, kit veszel fel!

Tudom, ez eléggé egyértelműnek tűnik, de hallgass meg. 

Amikor hirtelen növekedésnek indul egy cég előfordul, hogy a vezető kétségbeesésében meggondolatlan döntéseket hoz, és olyan embereknek is megszavazza a bizalmat, akik nem biztos, hogy megérdemlik. Alaposan át kell gondolni minden egyes új kollégát vagy alvállalkozót, különösen, ha hosszú távra tervezel az adott emberrel. De még ha csak egyszeri projektről van szó, akkor is fontos, hiszen lehet, hogy több időt veszítesz el egy elkapkodott döntéssel, mert például valami súlyos kommunikációs hiba miatt nem felel meg az elvárásaidnak az adott végtermék, és újra kell csináltatnod.

,Nemcsak a tapasztalatnak és a készségeknek kell megfelelnie a szabadúszónak az adott projekt(ek)re, hanem:

  • Mindig legyél egyértelmű az elvárásaiddal kapcsolatban, részesítsd előnyben a transzparens kommunikációt
  • Próbálj olyan embert találni, akivel összhangban vagytok. Ez nyilván nem A Nagy Ő, nem az életed párját keresed, de a saját helyzetedet könnyíted meg azzal, ha szimpatikus emberekkel veszed körül magad.

Menedzselj egy szabaduszó csapatot a sikeres közös projektekért

A felvétel megtörtént – hogyan tovább?

Legyen igazi onboarding!

Annak ellenére, hogy hivatalosan nem a cég része a szabadúszó, még jó, ha ez megtörténik. Ha csak egy projektről van szó is érdemes valamennyi energiát ebbe beleölni – ő is jobban a csapat tagjának fogja érezni magát, és több tudása is lesz a cégről. Természetesen a folyamat hossza függ attól, hogy milyen hosszúra tervezitek az együttműködést. 

Briefeld ki a márkádról!

Ez talán még fontosabb, mint az előző pont! Hogyan tudná a márka értékeit, hangnemét, vizualitását tükrözni a projektben, ha nem is ismeri? Az, hogy mennyi időt töltesz ezzel és milyen információt osztasz meg, függ a projektől és a szakmától: egy webdesignernek kívülről-belülről kell ismernie a márka arculatát, egy marketing stratégának a marketing és üzleti tervet. De például a webdesignernek nem kell feltétlenül tudnia a marketing terv részleteit, így nem baj, ha a stratéga sem ismeri a márka színvilágát és használt betűtípusait.

Kommunikáld az elvárásaidat!

Hidd el, meg fogod hálálni magadnak később! Ugyanis csak magadnak teszel szívességet azzal, ha egyértelműen kommunikálod mit vársz az új csapattagtól. Ez ideiglenes csapattag esetén is fontos! 

Ezzel rengeteg későbbi félreértést kerülsz el, és gyakran időt is spórolsz azzal, ha a másik fél előre tudja mit és hogyan kell tennie. Ennek egyébként egy nyitott és kétoldalú dolognak kell lennie – te is légy nyitott a másikra, hallgasd meg őt!

Mikor már haladnak a projektek

Elfogadható határidőket adj meg!

Kerüld a “tegnapra kéne kész lennie”-típusú projekt kiadásokat. Előre egyeztess, hogy biztosan meg tudja-e csinálni időre, és ha nem, akkor ne sértődj vérig, hiszen tudtad mire vállalkozol, amikor egy tapasztalt szabadúszóval kötöttél szerződést. Ezt is őszinte, nyitott kommunikációval remekül meg lehet oldani.

Használd a technológiát!

A szabadúszó munka elterjedése a technológiai fejlettségnek köszönhető, ezért hagyd, hogy a te malmodra hajtsa a vizet!

Íme egy pár remek applikáció a projekt menedzselésre:

  • ClickUp
  • Trello
  • Basecamp 
  • Asana
  • Notion

A kommunikációra mára már rengeteg remek platform van. Többek között:

  • Google Meet
  • Zoom
  • Skype

Állíts össze egy követési és jutalmazási rendszert

Kicsi az esélye a kávészüneti beszélgetéseknek vagy random ellenőrzéseknek, ha egy szabadúszó csapatot vezetsz, ezért érdemes megkérned őket, hogy vezessék a munkaóráikat. Ez, és a határidők betartása, valamint egyéb eredményességet vagy hatékonyságot mérő jelzések (megemelkedett követőszám/ügyfél/bevétel/olvasottság, ügyfél elégedettség) összevetésével létrehozhatsz egy jutalmazási és ösztönzési rendszert. Remek motiváló erő mindenki számára!

Hozz létre olyan környezetet, ahol úgy érzik megbecsülik őket!

Egy szabadúszó könnyebben dobbanthat – és fog is -, ha nem érzi jól magát egy ügyféllel, ezért ha hosszútávú együttműködést szeretnél, akkor tegyél meg mindent, amivel kifejezheted, hogy mennyire méltányolod a munkáját. 

Többek között:

  • Légy inspiráló vezető!
  • Menedzseld a projekteket úgy, hogy mindenki elégedett legyen!
  • Segítsd, mentoráld őket, ha szükségük van rá!
  • Adj nekik rendszeresen konstruktív kritikát (és kérj te is!)
  • Adj nekik lehetőséget a fejlődésre!

 

Akár kezdő, akár veterán vezető vagy mindig érdemes fejleszteni a vezetői képességeidet. Manapság már szinte nincs olyan munkaterület, ahol nincs szükség egész életen át tartó tanulásra, ne hanyagold hát el!

 

2021.10.13.